Analisis Penerapan Problem Based Learning untuk Meningkatkan Literasi Lingkungan dalam Pembelajaran Biologi pada Siswa

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Anggi Yusriana
Helendra Helendra

Abstract

This research is motivated by the low environmental literacy of students towards learning biology so that it is necessary to apply the Problem Based Learning learning model. This study aims to determine the application of Problem Based Learning to improve environmental literacy in learning biology. This research is based on selecting articles in journals related to the application of Problem Based Learning. The research population comes from all articles contained in ISSN-indicated journals. The research sample was obtained by purposive sampling using several reference articles related to the application of the Problem Based Learning learning model to increase environmental literacy in students. The results of the study show that the application of Problem Based Learning can improve environmental literacy for students in learning biology.


 

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

How to Cite
Yusriana, A., & Helendra, H. (2023). Analisis Penerapan Problem Based Learning untuk Meningkatkan Literasi Lingkungan dalam Pembelajaran Biologi pada Siswa. Ruang-Ruang Kelas : Jurnal Pendidikan Biologi, 3(1), 21-26. https://doi.org/10.24036/rrkjurnal.v3i1.142

References

Alatas, F., & Fauziah, L. (2020). Model problem based learning (PBL) untuk meningkatkan kemampuan literasi sains pada konsep pemanasan global. IPVA (Jurnal Pendidikan IPA Veteran), 4(2), 104-113.
Anggraini, N., Nazip, K., Amizera, S., & Destiansari, E. (2022). Penerapan Model Problem Based Learning Berbasis STEM Menggunakan Bahan Ajar Realitas Lokal Terhadap Literasi Lingkungan Mahasiswa. BIOEDUSAINS : Jurnal Pendidikan Biologi dan Sains, 5(1), 121-129.
Anita, Y., Nur, M., & Nasir, M. (2020). Problem Based Learning Terintegrasi Pembelajaran Science, Technology, Engineering, and Mathematics (Stem) Terhadap Literasi Lingkungan Mahasiswa. BIOEDUKASI (Jurnal Pendidikan Biologi), 11(2), 105-111.
Dewi, E. H. P., Akbari, S., & Nugroho, A. A. (2019). Peningkatan aktivitas dan hasil belajar biologi melalui model problem based learning (PBL) pada materi pencemaran lingkungan siswa kelas X SMA Negeri 1 Jatisrono. Journal of Biology Learning, 1(1), 53-62.
Febriana I., Ibrohim, dan Mahanal S. 2016. Potensi Pembelajaran Inkuiri dalam Menumbuhkan Sikap Siswa terhadap Lingkungan. Pendidikan dasar Konsentrasi IPA Pascasarjana Universitas Negeri Malang.
Hunaepi, Samsuri, T., Asy'ari, M., & Sukaisih, R. (2014). SAINS TEKNOLOGI MASYARAKAT Strategi, Pendekatan dan Model Pembelajaran. Duta Pustaka Ilmu.
Ionita, F., & Simatupang, H. (2020). Pengaruh Model Problem Based Learning Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Materi Pencemaran Lingkungan Siswa SMA Negeri 13 Medan. Jurnal Biolokus, 3(1), 245-251.
Mauludah, N., Rishayanti, F., & Sumarno. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Pemecahan Masalah Untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Lingkungan Siswa di SMA Negeri 1 Batangan. Jurnal Biologi dan Pembelajarannya, 5(2), 15-20.
Munawar, S., Heryanti, E., & Miarsyah, M. (2019). Hubungan Pengetahuan Lingkungan Hidup dengan Kesadaran Lingkungan pada Siswa Sekolah Adiwiyata. LENSA (Lentera Sains) : Jurnal Pendidikan IPA, 9(1), 22-29.
Nugroho, A. A., & Hanik, N. R., (2015). Implementasi Outdoor Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kognitif Mahasiswa pada Mata Kuliah Sistematika Tumbuhan Tinggi. Bioedukasi : Jurnal Pendidikan Biologi, 9(1), 41-44.
OECD. (2016). PISA 2015 Result n Focus. OECD Publishing.
Pratama, A. T. (2018). Peningkatan Hasil Belajar Kognitif Menggunakan Strategi Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Pada Pembelajaran Biologi Di Kabupaten Deli Serdang. Jurnal Biolokus, 1(2), 71-76.
Prastiwi, L., Sigit, D. V., & Ristanto, R. H. (2020). Hubungan antara Literasi Ekologi dengan Kemampuan Memecahkan Masalah Lingkungan. Jurnal Pendidikan Matematika dan Sains. 11(1), 47–61.
Santoso, R., Roshayanti, F., & Siswanto, J. (2021). Analisis Literasi Lingkungan Siswa SMP. JPPS (Jurnal Penelitian Pendidikan Sains), 10(2), 1976-1982.
Sari, D. N. A., Ani, R., & Murbangun, N. (2017). Pengaruh Pembelajaran Berbasis Proyek terhadap Kemampuan Literasi Sains Siswa. Pancasakti Science Education Journal, 2(2), 114-124.
Suhirman. (2020). Hubungan Pembelajaran Berbasis Masalah Dengan Keterampilan Berpikir Kritis Dan Literasi Lingkungan Siswa. Jurnal dan Pendidikan Ilmu Sosial, 4(1), 334-342.
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 32 Tahun 2009.
Widiana, R., Maharani, A. D., & Rowdoh. (2020). Pengaruh Model Problem Based Learning terhadap Kemampuan Literasi Sains Siswa SMA. Jurnal Ta'dib, 23(1), 87-94.
Widianingsih, W. M., Karyanto, P., Prayitno, B. A., & Irawati, M. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Pemecahan Masalah Untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Lingkungan Siswa di SMA Negeri 1 Batangan. Proceeding Biology Education Conference, 14(1), 441-448.
Wulansari, B., Hanik, N. R., & Nugroho, A. A., (2019). Penerapan Model Problem Based Learning (PBL) disertai Mind Mapping untuk Meningkatkan Hasil Belajar pada Siswa Kelas X SMA Negeri 1 Tawansari. Journal of Biology Learning, 1(1), 47-52.

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.