Analisis Efektivitas Model Pembelajaran Project Based Learning terhadap Keterampilan Proses Sains dalam Pembelajaran Biologi
##plugins.themes.academic_pro.article.main##
Abstract
This research is motivated by the low science process skills of students and teachers who still use conventional learning models. The purpose of this literature review is to see the effectiveness of the project-based learning model for students' science process skills in biology learning. The method used in this research is a literature study of 20 articles on project-based learning models and science process skills published in recent years. From the 20 articles used in this study, it was found that the project based learning model can improve students' science process skills in biology learning, however there are several articles which state that using the project based learning model is less effective for improving science process skills due to several factors.
##plugins.themes.academic_pro.article.details##
References
Bahriah, E. S., Suryaningsih, S., & Yuniati, D. (2017). Pembelajaran Berbasis Proyek pada Konsep Koloid untuk Mengembangkan Keterampilan Proses Sains Siswa. Jurnal Tadris Kimiya, 2(2): 145-152.
Firdaus, A., Miranda, Y., & Sinaga, S. M. (2020). Implementasi Model Project Based Learning (PjBL) terhadap Peningkatan Keterampilan Proses Sains dan Sikap Ilmiah Siswa Kelas VII SMP. Journal of Environment and Management, 1(3): 259-266.
Fitriyani, L. O., Koderi, & Anggraini, W. (2018). Project Based Learning: Pengaruhnya terhadap Keterampilan Proses Sains Peserta Didik di Tanggamus. Indonesia Journal of Science and Mathematics Education, 1(3): 243-253.
Handayani, S., Mintarti, S. U., & Meggasari, R. (2020). Buku Ajar Srategi Pembelajaran Ekonomi Model-Model Pembelajaran Inovatif di Era Revolusi Industri. Malang: PT. Literindo Berkah Jaya.
Helmiati. (2012). Model Pembelajaran. Pekanbaru: Aswaja Pressindo.
Juanda, A. (2016). Kurikulum dan Pembelajaran Teori dan Praktik KTSP dari Teori hingga IMplementasi Kurikulum. Bandung: Cv. Confident.
Kusmaningrum, S., & Djukri, D. (2016). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Model Project Based Learning (PjBL) untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains dan Kreativitas. Jurnal Inovasi Pendidikan, 2(2): 241-251.
Maghfiroh, N., Susilo, H., & Gofur, A. (2016). Pengaruh Project Based Learning terhadap Keterampilan Proses Sains Siswa Kelas X SMA Negeri Sidoarjo. Jurnal Pendidikan, 1(8): 1588-1593.
Nurdiansyah, & Fahyuni, E. F. (2016). INovasi Model Pmbelajaran Sesuai Kurikulum 2013. Sidoarjo: Nizamial learning center.
Oktadifani, U., Lesmono, A. D., & Subiki. (2016). Pengaruh Model Project Based Learning terhadap Keterampilan Proses Sans dan Hasil Belajar Siswa dalam Pembelajaran Fisika di SMA. Jurnal Pembelajaran Fisika, 5(2): 109-114.
Pratiwi, I., & Pulungan, A. S. (2020). Perbandingan Keterampilan Proses Sains Siswa dengan Menggunakan Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) dan Project Based Learning (PjBL) pada Materi Keanekaragaman Hayati. Jurnal Pelita Pendidikan, 8(1): 062-070.
Priatna, T. (2019). Disrupsi Pengembangan Sumber Daya Manusia Dunia Pendidikan Di Era Revolusi Industri 4.0. Bandung: Pusat Penelitian dan Penerbitan UIN Sunan Gunung Djati Bandung.
Rizkizaputra, & Purniati, Y. (2017). Pengaruh Pembelajaran Berbasis Proyek terhadap Keterampilan Prosess Sains Siswa pada Materi Sistem Gerak Kelas XI SMA Nurul Falah Pekanbaru. Jurnal Pendidikan Biologi, 4(2): 186-197.
Rohayati, T., & Ibrahim, Y. (2019). Penerapan Pembelajaran Berbasis Proyek untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Siswa pada Materi Sistem Sirkulasi. Jurnal Garuda Guru, 11-20.
Supratman, & Ramdhayani, E. (2022). Model Pembelajaran Berbeda pada Ketrampilan Proses Sains Siswa dalam Pembelajaran Biologi Sumbawa, Indonesia. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 8(1): 296-307.
Umara, C. Z., Nurmailah, C., & Khairil. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Proyek untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Siswa pada Konsep Pencemaran Lingkungan di SMP. Jurnal Biotik, 4(2): 163-171.
Wijanarko, A. G., Supardi, K. I., & Murwoto, P. (2017). Keefektifan Model Project Based Learning Terbimbing untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Siswa dan Hasil Belajar. Journal of Primary Education, 6(2): 120-125.