Efektivitas Pembelajaran Blended Learning terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Biologi SMA
##plugins.themes.academic_pro.article.main##
Abstract
Education is required to be able to adapt to the development of digital technology in the current era of industrial technology 4.0. This is done so that students remain literate with existing progress so they can innovate in the learning process. Conditions like this require teachers to be able to apply information technology-based learning models without reducing the essential value of a teacher. Based on a literature study, researchers found a learning model that fits the demands of the 4.0 industrial revolution era, namely blended learning. Blended learning is a learning model that combines face-to-face (offline) learning with online (online) learning. This type of research is a descriptive analysis literature study with a qualitative approach. The data that is the subject of this study is a blended learning model with the type of data used is secondary data obtained from twenty accredited and indexed articles. This secondary data acquisition was carried out in several stages, namely searching for articles relevant to the research subject in electronic journals, then conducting a review, and after that drawing conclusions from the results of the review. Based on the literature study conducted, it can be seen that the blended learning model is effective in improving student learning outcomes in high school biology subjects.
##plugins.themes.academic_pro.article.details##
References
Andi. (2020). Efektivitas Model Pembelajaran Blended Learning menggunakan Etmodo pada Mata Pelajaran Sejarah di SMA. Attoriolog Jurnal Pemikiran Kesejarahan dan Pendidikan Sejarah, 18(1): 43-49.
Fatmala, D. A., Emanuel, E. P., Meilantifa, & Chamidah, A. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning Dengan Blended Learning Terhadap Hasil Belajar Pada Materi Logaritma Matematika Kelas X Mipa 1. JMER: Journal of Mathematics Education Research, 1(1): 1-6.
Febianti, A. F., Juanda, A., & Lesmanawati, I. R. (2019). Penerapan Pembelajaran Blended Learning Berbasis Aplikasi Google Classrom untuk Meningkatkan Kemampuan Kognitif Siswa Kelas X pada Materi Ekosistem di SMAN 1 Ciwaringin. Jurnal Ilmu Alam Indonesia, 2(2): 85-98.
Indayani, M., Hunusalela, A. J., & Mursalin, E. (2021). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Blended Learning terhadap Hasil Belajar Siswa SMP. ORBITA. Jurnal Hasil Kajian, Inovasi, dan Aplikasi Pendidikan Fisika, 7(2): 359- 365.
Iqbal, M. L., Arisanty, D., & Putro, H. P. (2022). Pengaruh Model Blended Learning terhadap Hasil Belajar Kognitif pada Mata Pelajaran Geografi Kelas X di SMAN 4 Banjarmasin. Jurnal Pendidikan Geografi, 9(2): 132- 142.
Mahariyanti, E., & Hadi, S. (2020). Efektivitas Penggunaan Blended Learning dengan Platform QuipperSchool Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Mata Pelajaran Biologi Kelas XI MIPA di SMAN 2 Selong. JWP: Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan , 6(4): 911- 920.
Mahmudi, I. S., Mas'ula, & Purnamawati. (2022). Efektivitas Manajemen Pembelajaran dengan Metode Blended Learning melalui Jejaring Moodle dan Google Classroom Pasca Covid-19. EDUTECH: Jurnal Inovasi Pendidikan Berbantuan Teknologi, 2(2): 165- 174.
Musdalifa, Ramdhani, & Danial, M. (2020). Pengaruh Blended Learning Berbasis Jejaring Sosial Edmodo pada Model Discovery Learning terhadap Hasil Belajar Peserta Didik (Studi pada Materi Pokok Larutan Penyangga). Jurnal Chemica, 21(1): 59 - 69.
Nasution, N. d. (2019). Buku Model Blended Learning. Riau: Anugrah Jaya.
Priatna, T. (2019). Disrupsi Pengembangan Sumber Daya Manusia Dunia Pendidikan di Era Revolusi Industri 4.0. Bandung: Pusat Penelitian dan Penerbitan UIN Sunan Gunung Djati Bandung.
Purba, D. D., Manalu, K., & Akram. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Blended Learning terhadap Hasil Belajar Biologi Siswa Kelas X IPA MAN 3 Medan pada Materi Virus di Masa Pandemi Covid-19. Best Journal: Biology Education, Science & Technology, 5(1): 225- 230.
Putra, H. A., & Fitrayati, D. (2021). Efektivitas Model Pembelajaran Blended Learning untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Peserta Didik pada Pelajaran Ekonomi. Edukatif: Jurnal ILmu Pendidikan, 3(4): 1765-1774.
Putri, A. K., & Bukit, N. (2020). Efek Pembelajaran Blended Learning terhadap Hasil Belajar Fisika. Jurnal Ikatan Alumni Fisika Universitas Negeri Medan, 6(2): 30- 35.
Ramadani, A. D., Sulthoni, & Wedi, A. (2019). Faktor-Faktor Yang Berpengaruh Terhadap Implementasi Blended Learning Di Jurusan Teknologi Pendidikan Universitas Negeri Malang. JKTP Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 2(1): 62-67.
Redhana, I. W., & Suardana, I. N. (2021). Efektivitas Pelaksanaan Blended Learning di SMAN 4 Singaraja. Jurnal Abdi, 6(2): 103-109.
Riinawati. (2021). Hubungan Penggunaan Model Pembelajaran Blended Learning terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6): 3794 - 3801.
Subagiyo, S. (2019). Penerapan Model Blended Learning untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Termokimia Siswa. JEC: Journal of Education Chemistry, 1(1): 1- 8.
Surya, B. J. (2019). Pengaruh Metode Blended Learning Berbasis Web dan Motivasi terhadap Hasil Belajar Biologi pada Pokok Bahasan Klasifikasi Makhluk Hidup di Kelas X SMA Negeri 1 Secanggan Langkat. Jurnal Biolokus : Jurnal of Biological Education and Research, 2(1): 171-174.
Sya’idah, F. A., Wijayati, N., Nuswowati, M., & Haryani, S. (2020). Pengaruh Model Blended Learning Berbantuan E-Lkpd Materi Hidrolisis Garam Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik. Chemistry in Education, 9(1): 1- 8.
Taufik. (2022). Penerapan Blended Learning terhadap Peningkatan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Berbasis TIK. Jurnal Literasi Digital, 2(1): 1-10.
Umami, R. (2022). Efektivitas Model Pembelajaran Blended Learning dengan Pendekatan STEM Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa di SMA IT TGH Umar Kelayu Tahun 2021/2022. Jurnal Pengabdian Magister Pendidikan IPA, 5(2): 184-189.
Widyasari, L. A., & Rafsanjani, M. A. (2021). Apakah Penerapan Blended Learning dapat Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa dalam Pembelajaran Jarak Jauh. EDUKATIF: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(3): 854-864