Analisis Kebutuhan Media Pembelajaran Berbentuk Game Edukasi Permainan UNO untuk Peserta Didik Kelas X SMA Negeri 1 Lembah Gumanti
##plugins.themes.academic_pro.article.main##
Abstract
This study aims to produce a new learning media, namely learning media based on the educational game UNO as a valid and practical biology learning medium for class X SMA. This type of research is Research and Development (R & D) development using the 4D-Models development model. This development model consists of 4 stages, namely defining, designing, developing, and disseminating. Researchers only carry out the stages to the development stage due to time and cost limitations. In this study, researchers focused on the analysis of the Define stage. The analysis carried out consists of: a) Front-end Analysis; b) Learner Analysis; c) Task Analysis; d) Concept Analysis; e) Specifying Instructional Objectives. The subjects consisted of 30 students from X MIPA Department of SMA Negeri 1 Lembah Gumanti and a Biology teacher at SMA Negeri 1 Lembah Gumanti who taught the subjects of this study. Based on the results of the research and discussion that have been presented, it can be concluded that it is necessary to develop learning media in the form of educational games for UNO games on invertebrate material to support the learning process and improve students' thinking skills.
##plugins.themes.academic_pro.article.details##
References
Fikriyah, A., Indah, N. K. dan Ambarwati. (2013). Kelayakan Butir Soal intuk Permainan Edukatif pada Materi Kingdom Animalia untuk Siswa Kelas X SMA. Volume 2 Nomor. 2:119-122.
Fitri, R., R. Sumarmin. dan Y. Ahda. (2014). Pengembangan Lembar Kerja Siswa Biologi Berorientasi Pendekatan Kontekstual pada Materi Pewarisan Sifat Untuk Kelas IX. Jurnal Penelitian Pendidikan, Volume. 5, Nomor 1: 55-64.
Fitri, R. dan R. Yogica. (2018). Validitas Game Edukasi Klasifikasi Tumbuhan Berbasis Permainan Koa sebagai Media Pembelajaran Biologi Jurnal Pedagogi Hayati, Volume 2, Nomor 2: 25-30.
Gustinasari, M., Lufri, dan Ardi. 2017). Pengembangan Modul Pembelajaran Berbasis Konsep Disertai Contoh pada Materi Sel untuk Siswa SMA. Bioeducation Journal, Volume 1, Nomor 1: 60-73.
Hersandi, M., Ketut dan Nuriman. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Lembar Kerja Siswa (LKS) Dalam Bentuk Brosur untuk Pembelajaran IPA di SMP Ditinjau dari Aspek Kegrafikaannya. Jurnal Pembelajaran dan Pendidikan Sains, Volume 2, Nomor 2: 57-64.
Hidayat, R., Lufri, D. Handayani. dan R. Darrusyamsu. (2019). The Validity Of Learning Media E-learning Based On Edmodo On Kingdom Protist Material Class X SMA/MA. Atrium Pendidikan Biologi Volume 4. Nomor 1. :106-114.
Lestari, L., H. Alberida. dan Rahmi, Y. L. (2018). Validitas dan Praktikalitas Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Materi Kingdom Plantae Berbasis Saintifik untuk Peserta Didik Kelas X SMA/MA. Jurnal Eksakta Pendidikan, Volume 2, Nomor 2: 170-177.
Prasetyaningtyas, S. (2020). Penerapan Metode Permainan Kartu Kwartet untuk Meningkatkan Prestasi Belajar dan Keaktifan Belajar Pada Materi Klasifikasi Makhluk Hidup Kelas VII SMP N 1 Semin. Jurnal Ide guru, Volume 5, Nomor 1: 101-108.
Purwanto, N. (2012). Prinsip-prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Rasyid, M., A. Andi dan R. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia dalam Konsep Sistem Indera Pada Siswa Kelas XI SMA. Jurnal Pendidikan Biologi, Volume 7, Nomor 2: 69-80.
Suratni. Paat, J. (2014). Penelaahan Buku Teks Pelajaran Kurikulum 2013 Ditinjau Dari Aspek Kelayakan Isi, Penyajian, Bahasa, Dan Kegrafikaan. Jurnal Publipreneur, Volume 2, Nomor 3: 16-30.
Suswina, M. (2011). Hasil Validitas Pengembangan Bahan Ajar Bergambar Disertai Peta Konsep untuk Pembelajaran Biologi SMA Semester 1 Kelas XI. Ta’dib, Volume 14, Nomor 1: 44-51.
Wibowo, F.M dan R. Muhammad. (2019). Rancang Bangun Game Edukasi Biologi untuk Peningkatan Pemahaman Materi Genetika. JURNAL RESTI (Rekayasa Sistem dan Teknologi Informasi) Volume 3, Nomor 3: 349-356.