Validitas Pengembangan Modul Ajar Biologi Bermuatan Karakter pada Materi Keanekaragaman Hayati
##plugins.themes.academic_pro.article.main##
Abstract
Success in the process of instilling Pancasila Student Profile values in learning activities is largely determined by the teacher's pedagogical competence, namely the teacher's skill in innovating in creating and creating teaching tools, namely teaching modules. Based on the results of observations, a problem was found, namely the unavailability of teaching modules containing characters on biodiversity material for phase E of SMA at SMA Pertiwi 1 Padang. This research aims to produce a biological teaching module containing characters in valid biodiversity material. This research uses 3 stages of the Four-D model, consisting of the definition, design and development stages. The feasibility of teaching module products is measured based on validity. The teaching module was validated by 2 lecturers from the Biology department, FMIPA UNP and 1 Biology teacher at SMA Pertiwi 1 Padang. Based on the results of the research carried out, a biology teaching module containing characters in biodiversity material was produced with an average validity value of 90.48% with very valid criteria. It can be concluded that the character-laden biology teaching module developed is valid in terms of feasibility content, language, presentation and graphics.
##plugins.themes.academic_pro.article.details##
References
Annisa, N., & Darussyamsu, R. (2023). Validitas dan Praktikalitas Pengembangan Multimedia Interaktif pada Materi Sistem Koordinasi untuk Kelas XI SMA/MA. Jurnal Biologi dan Pembelajarannya (JB&P), 10(1), 49-57.
Camellia, C., Alfiandra, A., El Faisal, E., Setiyowati, R., & Sukma, U. R. (2022). Pendampingan dan Pengenalan Kurikulum Merdeka Bagi Guru. Satwika: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 1-11.
Fahdini, A. M., Furnamasari, Y. F., & Dewi, D. A. (2021). Urgensi Pendidikan Karakter dalam Mengatasi Krisis Moral di Kalangan Siswa. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 9390-9394.
Fatmawati, F., & Yusrizal, Y. (2021). Analysis of the Utilization of Nature as a Learning Media in the Covid-19 Pandemic Era. Budapest International Research and Critics Institute-Journal (BIRCI-Journal), 4(4), 8150–8154.
Gustinasari, M., Ardi, A., & Lufri, L. (2017). Pengembangan Modul Pembelajaran Berbasis Konsep Disertai Contoh pada Materi Sel untuk Siswa SMA. Bioeducation, 1(1), 60-73.
Hamzah, M. R., Mujiwati, Y., Khamdi, I. M., Usman, M. I., & Abidin, M. Z. (2022). Proyek Profil Pelajar Pancasila sebagai Penguatan Pendidikan Karakter pada Peserta Didik. Jurnal Jendela Pendidikan, 2(04), 553-559.
Harun, A. J., & Sudaryanti, A. M. (2020). Pengembangan Model Pendidikan Karakter Berbasis Multi Kultural Dan Kearifan Lokal Bagi Siswa PAUD. Yogyakarta: UNY Press.
Kahfi, A. (2022). Implementasi profil pelajar Pancasila dan Implikasinya terhadap karakter siswa di sekolah. DIRASAH: Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Dasar Islam, 5(2), 138-151.
Kemendikbud. (2022). Dimensi, Elemen, dan Subelemen Profil Pelajar Pancasila pada Kurikulum Merdeka.
Lufri dan Ardi. (2017). Metodologi Penelitian: Penelitian Kuantitatif, Penelitian Tindakan Kelas, Penelitian Pengembangan. Padang: UNP Press.
Martin, R., & Simanjorang, M. M. (2022). Pentingnya Peranan Kurikulum yang Sesuai dalam Pendidikan di Indonesia. Prosiding Pendidikan Dasar, 1(1), 125-134.
Maulida, U. (2022). Pengembangan modul ajar berbasis kurikulum merdeka. Tarbawi: jurnal pemikiran dan pendidikan islam, 5(2), 130-138.
Pradita, N. E., & Wangid, M. N. (2017). Pengembangan LKPD tematik-integratif berbasis karakter pada peserta didik sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Karakter, 8(1), 65-70.
Purwanto. (2022). Sepuluh Elemen Pedagogi Guru Merdeka. Yogyakarta: Jejak Pustaka.
Purwanto, N. (2012). Prinsip-prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Rahimah, R. (2022). Peningkatan kemampuan guru SMP negeri 10 kota tebingtinggi dalam menyusun modul ajar kurikulum merdeka melalui kegiatan pendampingan tahun ajaran 2021/2022. ANSIRU PAI: Pengembangan Profesi Guru Pendidikan Agama Islam, 6(1), 92-106.
Sahroni, D. (2017). Pentingnya pendidikan karakter dalam pembelajaran. In Prosiding seminar bimbingan dan konseling (Vol. 1, No. 1, pp. 115-124).
Sari, I., Nikmah, F., Rahayu, T. I., & Utami, S. P. T. (2018). kelayakan isi buku teks bahasa indonesia kelas X edisi revisi 2016 ditinjau dari implikasi pendekatan saintifik pada kurikulum 2013 revisi. Dwija Cendekia: Jurnal Riset Pedagogik, 2(1), 24-31.
Saryanto. (2023). Rampai, B. Pentingnya Penguatan Pendidikan Karakter Di Masa Merdeka Belajar. Bandung: Media Sains Indonesia.
Surodiana, S. (2020). Peran Kearifan Lokal Suku Sasak di Era Disrupsi dalam Menangkal Perilaku Menyimpang pada Kalangan Siswa di MAN 1 Lombok Timur. Jurnal Paedagogy, 7(3), 156-167.
Susilawati, E., Sarifudin, S., & Muslim, S. (2021). Internalisasi Nilai Pancasila Dalam Pembelajaran Melalui Penerapan Profil Pelajar Pancasila Berbantuan Platform Merdeka Mengajar. Jurnal Teknodik, Internalisasi Nilai Pancasila Dalam Pembelajaran Melalui Penerapan Profil Pelajar Pancasila Berbantuan Platform Merdeka Mengajar (25), 155-167.
Refmianti, W., Syamsurizal, S., Arsih, F., & Rahmatika, H. (2023). Validasi Pengembangan Modul Ajar Pola-Pola Hereditas Berbasis Problem Based Learning. Journal on Teacher Education, 4(4), 19-27.
Zahwa, N., Hilda, N. R., Astuti, T. K., Weryani, W., Prasetyawati, Y., & Zulkardi, Z. (2022). Studi Literatur: Implementasi Merdeka Belajar Dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran Matematika Selama Pandemi. Biormatika: Jurnal ilmiah fakultas keguruan dan ilmu pendidikan, 8(1), 110-119.