Pengaruh Model Discovery Learning Berbantuan Power Point (PPT) yang Disisipi Video terhadap Penguasaan Konsep Peserta Didik pada Materi Sel

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Lena Rista Saragih
Helendra Helendra
Ardi Ardi
Yosi Laila Rahmi

Abstract

This research aims to determine students mastery of biological concepts in cell material by applying a discovery learning model assisted by Power Point (PPT) which is inserted with video and using a discovery learning model. The type of research is a quasi-experiment with a randomized control group posttest only design by comparing the posttest results of the experimental class and the control class. The samples in this study were classes XI F3 and XI F5 which were determined using a purposive sampling technique. The instrument used is a multiple choice test in the form of a posttest. Data analysis techniques use normality tests, homogeneity tests, and hypothesis tests with the help of the SPSS 24 program. Based on the data analysis carried out, the experimental class students' mastery of concepts (80,06) was higher than the control class (75,2). The results of the hypothesis test are seen from the 2-tailed significance < 0.05, namely 0.018 and 0.020. Thus, it can be concluded that the application of the discovery learning model assisted by power point (PPT) which is inserted with video has a positive effect on students' mastery of concepts in cell material.

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

How to Cite
Saragih, L., Helendra, H., Ardi, A., & Rahmi, Y. (2023). Pengaruh Model Discovery Learning Berbantuan Power Point (PPT) yang Disisipi Video terhadap Penguasaan Konsep Peserta Didik pada Materi Sel. Ruang-Ruang Kelas : Jurnal Pendidikan Biologi, 3(3), 16-21. https://doi.org/10.24036/rrkjurnal.v3i3.184

References

Allvanialista Ikalor, Jamaluddin, D. A. C. R. (2021). Efektivitas Penerapan Model Discovery Learning terhadap Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis dan Penguasaan Konsep Biologi Siswa Kelas VII SMP Negeri 19 Mataram Tahun Ajaran 2015/2016. Jurnal Ilmiah Pendidikan Indonesia, 1(2), 2013–2015.
Andrian, Y., & Rusman, R. (2019). Implementasi Pembelajaran Abad 21. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 12(1), 14–23.
Asriningsih, N. W. N., Sujana, I. W., & Sri Darmawati, I. G. A. P. (2021). Penerapan Model Discovery Learning Berbantuan Media Powerpoint Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa SD. Mimbar Ilmu, 26(2), 243-250.
Astuti, D. (2015). Analisis Kesulitan Pemahaman Konseptual Siswa dalam Menyelesaikan Soal pada Materi Peluang di Man Sanggau. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(10), 1–10.
Azizaturrizkina, H., Mukhlis, M., & Merta, I. W. (2021). Pengaruh Penerapan Model Discovery Learning Berbantuan Macromedia Flash melalui Penggunaan Media Online terhadap Penguasaan Konsep Biologi Perserta Didik. Jurnal Pijar Mipa, 16(3), 374–380.
Fatmawati, A. (2022). Kemampuan Mahasiswa Menggunakan Horizontal Translation Across Mode Pada Materi Fotosintesis. Program Studi Pendidikan Biologi. FSTT. Universitas Pendidikan Mandalika. Indonesia. 10(2), 1162–1173.
Hasanah, N. (2020). Pelatihan Penggunaan Aplikasi Microsoft Power Point sebagai Media Pembelajaran pada Guru SD Negeri 050763 Gebang. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat (JPKM), 1(2), 34–41.
Istikharah, R., dan Simatupang, Z. 2017. Pengembangan Lembar Kerja Kegiatan Peserta Didik (LKPD) Kelas X SMA/MA pada Materi Pokok Protista Berbasis Pendekatan Ilmiah. Jurnal Pendidikan Matematika dan Sains, 12(1), 1-6.
Khasinah, S. (2021). Discovery Learning: Defnisi, Sintaksis, Keunggulan, dan Kelemahan. MUDARISUNA: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 11(3), 402–413.
Kristin, F., & Rahayu, D. (2016). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning terhadap Hasil Belajar IPS pada Siswa Kelas 4 SD. Scholaria : Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 6(1), 84.
Maramba Meha, A., Sairtory, S. S., Kamengko, D. Artha, K., & Kupang, W. (2022). Analisis Penguasaan Konsep Siswa pada Materi Sistem Peredaran Darah pada Manusia di Masa Pandemi Covid 19. 10(1), 175-178.
Martaida, T., Bukit, N & Ginting, E. M. (2017). The Effect of Discovery Learning Model on Student’s Critical Thinking and Cognitive Ability in Junior High School. IOSR Journal of Research & Method in Education (IOSR-JRME). 7 (6). 7:6.
Pane, A., & Darwis Dasopang, M. (2017). Belajar dan Pembelajaran. Fitrah:Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 3(2), 333-352.
Rahman, A., Munandar, S. A., Fitriani, A., Karlina, Y., & Yumriani. (2022). Pengertian Pendidikan, Ilmu Pendidikan dan Unsur-Unsur Pendidikan. Al Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam, 2(1), 1–8.
Sugiyanto, S., & Wicaksono, A. B. (2020). Penerapan Model Discovery Learning untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika Siswa SMA pada Kompetensi Pertidaksamaan Rasional dan Irasional. Indonesian Journal of Education and Learning, 3(2), 354-359.
Yunita, Y., Halim, A., & Safitri, R. (2019). Meningkatkan Penguasaan Konsep Mahasiswa dengan Simulasi Physics Eduaction and Technology (PhET). Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 7(1), 16–22.

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.