Analisis Kebutuhan Pengembangan E-Learning Berbasis Moodle pada Materi Sistem Reproduksi Manusia untuk SMP

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Yuyu Monliana
Helendra Helendra
Helsa Rahmatika

Abstract

This research aims to analyze the development of e-learning based Moodle on human reproductive system material for students of junior high school. The type of research is used Research and Development (R&D), using the 4D development model. This model consists of 4 stages, namely definition, design, development and dissemination. Meanwhile, researchers only carried out the development stage due to time and cost limitations. In this study, researchers focused on the analysis of the definition stage. The analysis carried out consists of: Front-end Analysis; Learner Analysis (Learner Analysis); Task Analysis; Concept Analysis; Formulation of Learning Objectives (Specifying Instructional Objectives). The research subjects consist of 30 students class IX at UNP Laboratory Junior High School, and a science teacher at UNP Laboratory Junior High School. Data collection techniques were carried out through initial observations in the form of interviews and filling out questionnaires related to classroom learning activities. Based on the research results and discussions that have been presented, it can be concluded that Moodle-based e-learning media is worthy of being developed in science learning, in this case the material on the human reproductive system.

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

How to Cite
Monliana, Y., Helendra, H., & Rahmatika, H. (2023). Analisis Kebutuhan Pengembangan E-Learning Berbasis Moodle pada Materi Sistem Reproduksi Manusia untuk SMP. Ruang-Ruang Kelas : Jurnal Pendidikan Biologi, 3(3), 22-28. https://doi.org/10.24036/rrkjurnal.v3i3.183

References

Ahdar, A., & Natsir, E. (2021). Problematika Guru dan Siswa dalam Proses Pembelajaran Daring pada Masa Pandemi Covid-19 di UPTD SMP Negeri 1 Parepare. Al Ma'arief: Jurnal Pendidikan Sosial dan Budaya, 3(2), 101-110.
Gafar, A. (2017). Penggunaan Internet sebagai Media Baru dalam Pembelajaran. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 8(2), 36-43.
Hartanto, W. (2016). Penggunaan E-learning sebagai Media Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Ekonomi: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi dan Ilmu Sosial, 10(1), 1-15.
Herayanti, L., Habibi, H., & Fuaddunazmi, M. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Moodle pada Matakuliah Fisika Dasar. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 36(2), 210-219.
Muhammad, H., Murtinugraha, R. E., & Musalamah, S. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran E-learning berbasis Moodle pada Mata Kuliah Metodologi Penelitian. Jurnal Pensil: Pendidikan Teknik Sipil, 9(1), 54-60.
Munir, D., & It, M. (2009). Pembelajaran Jarak Jauh Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi. Bandung: Alfabeta.
Nurlinah, N., Adnan, A., & Palennari, M. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis E-Learning Portable Moodle Materi Sistem Koordinasi Untuk SMA Kelas XI IPA. Biology Teaching and Learning, 1(2), 160-166.
Pratiwi, I. R., & Silalahi, P. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Model Blended Learning Berbasis Moodle. Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 10(1), 206-218.
Rajabi, M., Ekohariadi, E., & Buditjahjanto, I. (2015). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Instalasi Sistem Operasi dengan Model Pembelajaran Berbasis Proyek. Jurnal Pendidikan Vokasi UNESA, 3(01), 48-54.
Restendi, D., Nugraha, F., & Trianto, A. (2020). Pengembangan Sistem Pelatihan Jarak Jauh Berbasis Moodle di Balai Diklat Keagamaan Bandung. Andragogi: Jurnal Diklat Teknis Pendidikan dan Keagamaan, 8(2), 540-552.
Sampurno, P. J., Maulidiyah, R., & Puspitaningrum, H. Z. (2015). Implementasi Kurikulum 2013: Moodle (Modular Object Oriented Dynamic Learning Environment) dalam Pembelajaran Fisika melalui Lembar Kerja Siswa pada Materi Optik di SMA . Jurnal Fisika Indonesia, 19(55), 54-58.
Setiawati, N., Kartika, I., & Purwanto, J. (2012). Pengembangan Mobile Learning Berbasis Moodle sebagai Daya Dukung Pembelajaran Fisika di SMA. Prosiding: Seminar Nasional Fisika dan Pendidikan Fisika (Vol. 3, No. 3).
Syam, N. (2017). Pengembangan Media Tutorial Pembelajaran IPA Berbasis Web untuk Peserta Didik Kelas VIII SMPN 5 Pallangga. Jurnal Pendidikan Fisika, 5(2), 156-174.
Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi. (2023). Nomor 033/H/KR 2022, Tentang Capaian Pembelajaran pada Pendidikan Anak Usia Dini, Jenjang Pendidikan Dasar, dan Jenjang Pendidikan Menengah pada Kurikulum Merdeka.
Wicaksana, E. (2020). Efektifitas Pembelajaran Menggunakan Moodle terhadap Motivasi dan Minat Bakat Peserta Didik Di Tengah Pandemi Covid-19. EduTeach: Jurnal Edukasi Dan Teknologi Pembelajaran, 1(2), 117-124.

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.